Posts Tagged ‘Rawatan : IVF’

PENYAKIT ENDOMETRIOSIS

Artikal asal di ambil dari sini

Penyakit Endometriosis

Penyakit endometriosis merupakan satu jenis penyakit yang agak luar biasa. Mungkin ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan sekarang makin ramai wanita yang menghidapinya. Diantara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan ,kemandulan dan keguguran yang mungkin berulangkali. Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti perdarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain lain.

Apakah sebenarnya penyakit Endometriosis?

Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luarbiasa dimana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar “endometrium” telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman kuman bacteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.

Bagaimana selaput endometrium ini boleh tumbuh di luar rahim?

Biasanya tempat2 diluar rahim dimana tisu endometrium ini tumbuh ialah pada kilang telur (ovari), belakang rahim (utero sacral ligament), saluran fallopian, pundi kencing, kadang kala di tempat tempat yang aneh seperti parut bekas pembedahan untuk melahirkan anak ataupun pembedahan untuk tujuan lain. Endometrium ini juga boleh tumbuh pada dinding/otot rahim menyebabkan penyakit yang digelar “Adenomyosis”.

Bagaimana tisu endometrium ini boleh tumbuh pada tempat tempat yang luar biasa, tidaklah diketahui dengan tepat. Terdapat beberapa teori yang cuba menjelaskan berlakunya keadaan seperti ini. Diantaranya ialah ada kemungkinan darah kotor melimpah atau tumpah ke belakang rahim melalui saluran fallopian. Mungkin ini disebabkan oleh rahim yang kedudukannya luar biasa iaitu jatuh ke belakang ke arah tulang tongking (retroverted uterus). Keadaan rahim begini sering dikaitkan dengan penyakit endometriosis sedangkan rahim yang menghadap ke hadapan (anteverted) jarang penyakit endometriosis.

Ada juga yang menyatakan bahawa tisu endometrium ini dibawa ke tempat lain melalui saluran darah atau saluran kelenjar. Tetapi hakikat sebenarnya kita tidak tahu bagaimana ianya berlaku. Ada juga yang mengaitkan bahawa endometriosis ini sering berlaku dikalangan wanita wanita yang sering tertekan jiwa mereka (stress), yang mudah menggelabah dan dikalangan mereka yang sangat mementingkan kerjaya dan mereka yang tinggi IQnya.

Ada juga yang mengatakan bahawa system ketahanan pada wanita tersebut telah lemah dan lentur, oleh itu tisu tisu yang patut keluar dari tubuhnya kini menyerang balik tubuh badannya sendiri. Apa yang terjadi ialah apabila tisu endometrium ini melekat pada tempat tempat tertentu, ia mulai tumbuh. Lapisan endometrium menjadi tebal akibat daripada rangsangan hormon wanita dalam pusingan haid dan apabila haid berlaku lapisan endometrium tersebut juga akan mengeluarkan darah.

Jika keadaan begini berlaku dalam telur (ovari) lama kelamaan darah akan berkumpul serta menyebabkan apa yang digelar ‘ovarian cysts’ atau “chocolate cysts” kerana mengandongi darah kotor yang berbentuk seperti pasta coklat. .

Apakah tanda tanda atau gangguan?

Tanda yang paling utama sekali dikalangan wanita ialah senggugut ataupun kesakitan pada bawah perut dan pinggang. Senggugut ini mungkin dialami dari sejak remaja lagi dan ia berterusan dan mungkin tidak reda walaupun selepas kahwin. Ada setengahnya lega sekejap lepas berkahwin dan melahirkan anak tetapi senggugut ini akan timbul balik akibat daripada penyakit endometriosis. Kesakitan yang dialami biasanya berlaku sebelum datangnya haid yang biasanya berbentuk kesakitan yang amat kuat pada bahagian ari ari dan sering juga ke bahagian pinggang.

Biasanya sakit akan hanya reda selepas dua atau tiga hari sahajai, tetapi jika keadaan dimana endometriosis ini telah merebak, kesakitan ini mungkin akan berterusan waktu haid dan walaupun haid sudah berhenti kadangkala kesakitan masih ada lagi. Ini menunjukkan bahawa penyakit ini berada diperingkat teruk dan mungkin telah melibatkan dinding/otot rahim.

Kesakitan juga dialami ketika melakukan persetubuhan khususnya jika suaminya menekan agak kuat sedikit dan kesakitan juga mungkin dialami waktu membuang air besar khususnya pada waktu haid. Ini disebabkan oleh perdarahan yang berlaku dibelakang rahim yang mungkin melibatkan usus besar.

Gangguan lain ialah ketidaksuburan dan kemandulan. Ini adalah masalah besar dikalangan pengidap pengidap penyakit endometriosis. Mereka tidak sedar yang penyakit ini mungkin telah timbul, yang mereka tahu ialah mereka sukar untuk mengandong, samada buat kali pertama ataupun selepas melahirkan seorang anak ia tidak dapat hamil lagi beberapa tahun kemudian.

Bagaimana pengidap endometriosis ini boleh jadi mandul?

Sebenarnya ada beberapa penjelasan. Diantaranya penyakit ini boleh merosakkan kilang telor menyebabkan ia tidak boleh keluar benih. Kedua mungkin kerosakan saluran fallopian menyebabkan benih lelaki tidak boleh masuk untuk bertemu dengan telor. Ketiga mungkin endometriosis ini juga mengeluarkan beberapa jenis racun yang mungkin mematikan benih dan telor atau embryo. Seterusnya endometriosis mungkin menimbulkan gangguan gangguan hormon yang biasany mengawal kesuburan wanita. Tetapi dikalangan pengidap endometriosis ada juga yang boleh hamil walaupun tanpa diberi rawatan.

Keguguran

Endometriosis juga boleh menyebabkan kehamilan gugur diperingkat awal. Bagaimana ia menyebabkannya kita tidak tahu, tetapi ada kemungkinan endometriosis menyebabkan gangguan dalam hormon wanita ataupun ia menimbulkan keadaan keracunan yang boleh membunuh atau menganggu pertumbuhan janin. Kadangkala wanita yang mengidap penyakit endometriosis boleh gugur berulang-ulangkali.

Lain lain tanda atau gangguan akibat dari penyakit endometriosis termasuklah berbagai jenis kesakitan di bahagian perut, dibawah perut atau di bahagian pinggang serta juga berbagai masalah perdarahan samada waktu haid atau di luar waktu haid seperti haid yang banyak atau yang berpanjangan. Kadang kadang berlaku perdarahan di luar waktu haid.

Pengesahan penyakit endometrisis.

Daripada tanda tanda tersebut kita sering mengesyaki mengidap penyakit endometriosis dan ini dapat disahkan melalui beberapa pemeriksaan serta ujian. Apa yang biasa dilakukan yang mempunyai tanda tanda ialah pemeriksaan kemaluan dan dari situ doctor dapat mengesan kedudukan rahim mungkin jatuh ke belakang (retroverted) dan bila disentuh bahagian belakang rahim ia akan merasa kesakitan. Ujian ultrasound melalui faraj (vaginal sonography) adalah sangat penting kerana ia boleh mengesan tumbuhan cyst pada bahagian kilang telor.

Rawatan penyakit endometriosis

Oleh kerana kebanyakan daripada mereka yang bertemu doktor mengalami ketidaksuburan ataupun berulangkali gugur yang mungkin disertai oleh senggugut, mereka memerlukan rawatan yang sewajarnya. Yang penting sekali tujuan rawatan ialah untuk wanita tersebut hamil, kerana keadaan hamil boleh mengawal pertumbuhan atau menghapuskan sama sekali penyakit endometriosis ini.

Pembedahan untuk membuang endometriosis.

Jika terdapat ‘chocolate cyst’ ataupun keadaan rahim yang terbalik (retroverted) pembedahan akan dilakukan. Biasanya saya sendiri mencadangkan pembedahan secara laparoscopy disertai dengan pembedahan kecil pada bahagian bawah perut dengan irisan lebihkurang dua atau tiga inci untuk membuang tumbuhan cyst serta untuk membersihkan dan membuat cautery atau laser pada bahagian bahagian yang terkena tumbuhan endometriosis.

Pembedahan ini juga membolehkan doktor membetulkan rahim dengan menjahit rahim ke otot perut di bahagian hadapan (ventro-suspension of the uterus). Setelah ini dilakukan, bahagian peranakan serta bahagian sekitarannya akan dibasuh dengan cecair untuk menghilangkan segala kotoran dan keracunan yang dikeluarkan oleh endometriosis. Jika terdapat kesumbatan pada saluran fallopian ketika pembedahan, keadaan ini juga boleh diperbetulkan sekali.

Selain daripada secara pembedahan, rawatan dengan ubat ubat sering juga dilakukan. Dipasaran terdapat banyak ubat ubat hormon yang digunakan diantaranya hormon hormon Progesterone yang mana diantara jenamanya ialah Primulut, Norculut atau lainnya yang digunakan selama enam hingga sembilan bulan dengan tujuan untuk menghentikan haid. Juga terdapat ubat ubat seperti Danazol yang mana tujuannya adalah sama iaitu untuk menghentikan haid dan mengurangkan tumbuhan endometriosis ini.

Dalam beberapa tahun yang lepas ubat ubat terbaru yang diberikan secara suntikan sebulan sekali dan terdapat berbagai jenama seperti Zoladex dan lain lain untuk digunakan selama enam hingga sembilan. Suntikan-suntikan tersebut agak mahal sedikit dan ia memberi kesan sampingan seperti yang dialami oleh wanita yang sedang putus haid manakala kesan sampingan yang lain seperti apabila memakan pil Danazol ialah perubahan perubahan yang menimbulkan sifat kelelakian seperti tumbuh rambut dan suara menjadi kasar. Peningkatan timbang berat juga merupakan satu kesan sampingan. Saya sekarang ini kurang menggunakan ubat ubat untuk merawat pesakit-pesakit endometriosis khususnya mereka yang mempunyai masalah kemandulan atau keguguran yang berulangkali. Saya lebih suka melakukan pembedahan untuk membetulkan kedudukan rahim dan juga melakukan lain lain pembetulan dan pembersihan di dalam dan persekitaran rahim kerana hasil dari segi mendapatkan kehamilan berlaku dengan lebih kerap dan cepat lagi. Apabila wanita itu hamil, Insya Allah penyakit endometriosis ini terkawal dan jarang berulang lagi.

Bolehkah penyakit berulang?

Penyakit endometriosis adalah sejenis penyakit yang tidak diketahui apa puncanya dan ia sering berterusan tumbuh serta merosakkan peranakan dan usus. Kerosakan ini boleh menyebabkan seorang wanita terus mandul, atau mengalami kesakitan yang amat terok. Pada kebiasaanya jika wanita itu hamil dalam masa setahun lepas pembedahan, kemunkinan ia berulang agak kecil. Tetapi jika tidak hamil lepas dua tahun, kemunkinan berulang adalah besar.

Selain dari kehamilan, kita tidak mengetahui dengan tepat kaedah mencegah penyakit endometriosis dari berulang. Tetapi amalan mengawal makanan, iaitu dengan menjauhkan makanan yang menyebabkan alahan saperti beberapa jenis makanan laut, daging lembu atau kambing. Banyakkan sayuran dan protin dari ikan dan kacang soya. Latih diri untuk tenang fikiran dan gangguan emosi. Gunakan berbagai kaedah untuk menangkis stress.

Pembedahan buang rahim (hysterectomy)

Pembedahan untuk membuang rahim dan ovari juga satu rawatan yang akhir bagi mereka mengalami penyakit endometriosis yang teruk sekali dan semua organ seperti rahim dan kilang telor telah rosak. Ia mungkin tidak berfungsi lagi dari segi kesuburan dan daya upaya untuk hamil. Disamping itu ia menyebabkan masalah kesakitan yang amat sangat setiap bulan ataupun secara berterusan dan mengganggu kerja harian. Ia mungkin juga menimbulkan gangguan haid yang tidak terkawal yang mengganggu kehidupan seharian, hubungan suami isteri dan juga mengganggu wanita wanita kita untuk membuat amal ibadah.

Jika keadaan demikian berlaku, tidak ada pilihan lain melainkan melakukan pembedahan besar iaitu untuk membuang rahim serta kilang telor. Pilihan ini biasanya kita tangguhkan sehingga wanita itu sampai ke umor 40 lebih tetapi dalam keadaan yang luar biasa dimana penyakit itu sangat teruk, kita juga melakukan pembedahan ini diperingkat tiga puluhan tahun.

Rumusan

Penyakit endometriosis ini ialah satu penyakit yang aneh dimana banyak perkara yang tidak ketahui tetapi ia menimbulkan berbagai-bagai masalah pada wanita. Kita tidak tahu mengapa darah kotor berkumpul dibelakang rahim dan di kilang telor. Ada setengah pakar pakar perubatan Islam yang beranggapan bahawa darah ini adalah makanan jin dan mungkinkah ada kaitan orang halus ini mengganggu peranakan seseorang wanita dan mengganggu agar ia tidak boleh mempunyai zuriat. Oleh itu kaedah kaedah rawatan alternatif juga perlu dilakukan serentak dengan cara cara moden, kaedah perubatan Islam, kaedah ubat ubat tradisional selagi cara cara tradisional ini tidak menyebabkan syirik ia boleh diamalkan. Mungkin terdapat ubat ubat herbal yang belum dikenalpasti lagi yang mungkin masih ada di hutan kita yang berpotensi untuk merawat penyakit endometrosis dan memulihkan keadaan subur seperti biasa.

Rindukan tangisan baby?

Anda telah lama berkahwin, tetapi belum menimang cahayamata? Pasti pilu terasa bila melihat kawan-kawan lain yang inai masih merah dijari, namun dari bisik-bisik kawan bahawa ‘si dia telah berisi’. Paling sakit hati bila ada orang yang yang terlupa ‘Qadha dan Qadar’ dengan bertanya soalan yang menyakitkan hati.

Pernah sekali masa balik kampung saya terpaksa mengeluarkan ayat laser dengan bahasa yang paling lembut ‘ Makcik.., bukan kehendak saya.. saya tak dapat anak;  kalau boleh saya nak 10 orang anak… tapi saya tak der kuasa makcik.. kalau Allah tak izinkan saya untuk mempunyai anak sendiri.. apa lagi yang mampu saya lakukan?”.

Jika anda dalam situasi saya, apa yang anda lakukan? Apa pula usaha yang telah saya lakukan?.(boleh rujuk sini)
1. Kami berkahwin awal tahun 2001.
2. Awal 2003 – pertengahan 2004, mendapat rawatan HSG dan IUI dari Klinik Dr Hamid Arsat.
3. Oct 2005, diserang Apendix. Menjalani pembedahan di Damansara Specialist Hospital. Semasa pembedahan, Dr menemui banyak cyst didalam perut.
4. Jan 2006 – Mei 2007 – disahkan mengidap endometrosis oleh doktor di HUKM. Menjalani rawatan, membuat IVF, sempat mengandung 5 minggu sebelum keguguran. Yang utama RM12 ribu lebih terbang melayang, namun hasilnya cukup memeritkan hati dan perasaan. 2 bulan kami suami isteri hidup dlm kesedihan dan saya sentiasa berlinang air mata.
5. Julai 2007.. Adam Harith muncul dlm hidup kami, membolehkan saya bergelar ummi/ibu dan suami menjadi ayah. Dari mana datangnya? Jawapan mudah..Anak adalah anugerah dari Allah
6. Kini Adam Harith telah menjadi seorang yang kanak2 yang cukup bijak kebanggan ibu dan ayah. Perjalanan hidupnya sejak hari pertama dia hadir dalam hidup kami boleh diikuti di sini.

Jika anda mengalami masalah seperti saya, apakah yang akan anda lakukan? Mengikuti semua liku2 kehidupan yang telah saya lalui?. Awal tahun ini tajuk di akhbar utama benar2 menyentuh hati saya. Kasihan si suami, duit dah banyak habis, anak yang diidam tidak kunjung tiba, malah nyawa isteri pun turut hilang juga.

Atau Mungkin anda boleh mencuba Set Hamil DCL.

Keratan akhbar berita harian pada 01/01/2011

Wanita jalani rawatan IVF maut
Oleh Khairulmizan Yahya
bhnews@bharian.com.my
2011/01/01

TAN  bersama ahli keluarga memberi penghormatan terakhir kepada mendiang Lui Gah Chieng (gambar kecil) di   Pekan,  semalam. 

TAN bersama ahli keluarga memberi penghormatan terakhir kepada mendiang Lui Gah Chieng (gambar kecil) di Pekan, semalam.

Perut mangsa semakin membengkak, koma selepas lakukan pembedahan

PEKAN: Kegembiraan sepasang suami isteri untuk mendapatkan bayi melalui rawatan Persenyawaan Luar Rahim (IVF) bertukar mimpi ngeri apabila wanita terbabit meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA), di sini, Rabu lalu.

Lui Gah Chieng, 34, disahkan meninggal dunia di wad HTAA kira-kira jam 2 petang, selepas hampir tiga minggu menanggung kesakitan yang didakwa berpunca daripada rawatan IVF sehingga terpaksa menjalani pembedahan.

Suaminya, Tan Yang Long, 39, berkata, beliau amat sedih apabila bukan saja harapannya untuk mendapatkan cahaya mata tidak kesampaian tetapi turut kehilangan isteri tercinta yang dikahwininya enam tahun lalu.

“Walaupun sudah lama berkahwin, kami tidak dikurniakan anak, lalu mendorong kami untuk mencuba rawatan berkenaan,” katanya yang tidak mampu menahan sebak selepas memberi penghormatan terakhir kepada mendiang isterinya, semalam.

Katanya, sebelum melakukan rawatan itu, mereka pernah menjalani pemeriksaan kesihatan di sebuah klinik swasta di ibu negara dan disahkan sihat sepenuhnya serta tidak mempunyai sebarang penyakit.

“Malah doktor yang membuat pemeriksaan kepada kami itu turut memberi galakan supaya melakukan rawatan berkenaan dan dengan perasaan teruja kami nekad melakukannya di HTAA di sini.
“Proses rawatan berkenaan bermula 26 Oktober lalu dan segala-galanya berjalan lancar, malah isteri kelihatan gembira apabila harapan kami mendapatkan anak bakal tercapai,” katanya.

Bagaimanapun, Tan berkata, pada 15 Disember lalu, isterinya mula mengadu sakit terutama pada bahagian perut dan keadaannya semakin tenat malah perutnya juga semakin membengkak.

“Perutnya membengkak sehingga ukuran asal pinggangnya 63.5 sentimeter (25 inci) membesar kepada 88.9 sentimeter (35 inci) malah berat badannya juga naik mendadak sebanyak 15 kilogram sehingga dia terpaksa menjalani pembedahan.

“Pembedahan dijalankan pada 25 Disember lalu bagaimanapun tidak memulihkan keadaannya sebaliknya mendiang semakin tenat dan berada dalam koma sebelum disahkan meninggal dunia.

“Pihak hospital memaklumkan kepada kami bahawa mendiang meninggal dunia akibat organ utamanya gagal berfungsi dan alasan terbabit sukar diterima memandangkan keadaannya sihat sebelum menjalani rawatan IVF,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Alam Sekitar dan Kesihatan negeri, Datuk Hoh Khai Mun ketika dihubungi mengesahkan kejadian terbabit dan menegaskan akan menyiasat punca utama kematian mangsa.

“Saya sudah menerima laporan awal daripada hospital berkenaan mengenai kematian mangsa yang dikatakan mengalami komplikasi terhadap rawatan yang dijalankan ke atasnya.

“Mendiang yang mengadu sakit di bahagian abdomen ditahan di wad ketika dibawa ke HTAA pada 15 Disember lalu untuk menjalani rawatan lanjut,” katanya.
Beliau berkata, keadaannya yang semakin teruk menyebabkan mendiang perlu menjalani pembedahan yang agak rumit dan mengalami pendarahan teruk sepanjang pembedahan dijalankan.

“Keadaan diri mendiang semakin teruk dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) selepas tidak sedarkan diri dan meninggal dunia selepas semua organ utamanya gagal berfungsi.

“Siasatan awal mengesan komplikasi yang berlaku mendapati mendiang menghidap ovarian hyperstimulation syndrome dan siasatan mengenainya dijalankan bagi mengenal pasti punca sebenar kematiannya,” katanya.

Tahniah utk sahabatku

Hari nih saya mendapat satu sms dari kawan lama, yang membuatkan saya tersentak, terkedu hingga hilang suara.

“Saya nak bagitau, Aliff dah dapat sijil anak angkat, macam Adam. Lagi 1 berita, genap umur Aliff 2 tahun, saya telah mengandung. Itu lah kuasa Allah, mengatasi segala-galanya. Kita sama-sama buat rawatan sampai buat IVF, tapi belum ada rezeki. Tapi berkat jaga Aliff  saya mengandung”.

Kepada Mazura dan suami, tahniah saya ucapkan. Akhirnya impian anda berdua untuk memiliki zuriat sendiri terkabul jua. Doa kan juga agar saya pun sama, berpeluang untuk merasa mengandung dan melahirkan zuriat sendiri, walaupun cuma sekali.

Amin..ya rabbal alamin.

*ps: Mohamad Aliff Ikhwan akan dapat adik. Adam Harith belum lagi dapat adik, tapi dia dah reserve nama adik dia iaitu AINA SYAFIKA. Semoga Aina Syafika akan muncul dalam keluarga kami Insya-Allah

Terhentinya satu kegembiraan

Pukul 5 p.m – Baru balik dari HUKM, berjumpa dgn Prof. Doktor. Sah, sahih dan confirm. Perutku dah kosong. Kembar 3 telah kembali dijemput Ilahi sebelum sempat ditiupkan roh kedalamnya.

Semuanya bermula petang khamis 26/4/2007, cuti umum semperna pertabalan Yang DiPertuan Agung. Balik dari pasar malam, perut aku terasa sakit sangat. Aku terus juga makan mee goreng kegemaranku. Dah cakap dengan adik tuh, yang satu nih tak mau chili jeruk, tapi adik tuh bubuh jugak. Bila dah tengok ada chili yang bercuka tuh, aku berikan bahagian tuh pada my hubby, dengan kepercayaan tiada lagi bahagian yang bercuka. (Konon nak dijadikan punca, tapi aku memang dah sakit perut sebelum makan mee tuh lagi).

Tengahari Jumaat tuh, aku cuma turun untuk beli nasik di bawah. Tak berdaya untuk jalan jauh2. Sebabnya perut dan kaki aku krem, atas alasan sejuk sangat kut. Hari tuh lebih separuh orang bercuti. Waktu nak solat Zuhur, aku terjumpa satu yang pekat berwarna kuning kecoklatan. Ah..sebab ubat kut. Aku terus juga solat zuhur.

Waktu nak solat Asar sekali lagi jumpa, kali nih tiada lagi kuning, sebaliknya memang dah berwarna coklat. Aku cuak, tapi solat juga. Sebab tahu my hubby dalam meeting, aku cuma menghantar e-mail memaklumkan tentang kerisauan aku.

Balik dari pejabat, perut dan kaki aku krem, tapi aku tabahkan juga untuk drive. Nasib baik keta auto. Boleh tekan minyak dan brek guna kaki kiri. Then my hubby call, suruh aku terus ke klinik tanpa menunggu dia balik ke rumah terlebih dahulu.

Di klinik, masa doktor tuh scan, masih ada lagi si kembar 3 tuh. Dan doktor pun kata tiada sebarang tanda2 yang mencurigakan di dalam perutku. Kalau nak gugur, biasanya kat bhg bawah dah penuh air, kata doktor tuh lah. Namun untuk memuaskan hatiku, doktor tu menyediakan surat rujukan, just in case kalau berlaku pendarahan. Doktor tersebut tidak berani memberi sebarang ubat, takut kalau salah2 bagi nanti, dia pula yang dipersalahkan oleh senior dia, Prof Dr. di HUKM tuh.

Sampai dirumah, 5 minit lagi orang nak azan Maghrib. Tetiba aku terasa ada benda yang keluar, dan bila dilihat, memang sah darah. Aku dah pucat, mujur my hubby tenang. “Jum kita ke hospital sekarang juga”. Dah lah perut aku memang sakit, ditambah dengan kecut perut tengok my hubby memecut Rm120km/j di Jalan Kuching yang tidak pernah reda dari jemnya. Mulutku tak berhenti berzikir dan berdoa moga2 kami selamat sampai kehospital dan bayi yang dalam kandungan aku juga dapat diselamatkan.

Sampai dihospital, bila doktor di ward kecemasan tuh scan, apa yang sejam tadi aku nampak di Klinik dah tiada. Perutku dah kosong, padahal darah yang turun baru setitik. Sukar aku nak percaya kata2 doktor di ward kecemasan tersebut, sebab doktor tuh terlalu muda, macam doktor pelatih jer aku rasa. Urine test aku juga menghasilkan jawapan yang negetif. Untuk memuaskan hati kami, sample darah aku diambil untuk diuji paras hormon HCG aku. Kemudian doktor di ward kecemasan tuh call Prof. Doktor untuk memaklumkan kes aku. Dan aku diarahkan datang berjumpa Prof. pada hari isnin 30/4/2007. Kemudian kami pulang kerumah.

Malam itu hujan lebat. Selebat hujan yang turun mencurah membasahi bumi, sama lebatnya dengan air mata dan darahku yang turun tak berhenti-henti. Kami dah pasrah dan bersedia dengan segala kemungkinan. Sabtu dan ahad, aku terseksa menantikan hari isnin dengan harapan, masih adalah sekurang-kurang2nya satu yang tinggal. Dengan perut dan kaki yang sering krem, tiada apa yang mampu kubuat, selain dari menahan segala kesakitan. Dan aku tidak berani menelan sebarang ubat penahan sakit.

Tengahhari isnin, pergi semula ke HUKM. Klinik doktor tuh dibuka pukul 11 pagi. Kami sampai pukul 12 tgh. Aduh ramainya orang, maklumlah doktor pakar, Profesor lah katakan. Ikut senarai, nama aku yang ke 13. Hampir pukul 2.30 barulah tiba giliran aku. Bila doktor scan, sah, sahih dan nyata, tiada apa lagi yang tinggal. Doktor suruh aku berhenti makan ubat Dupaston yang aku makan sekarang dan memberikan aku ubat tahan sakit dan menyatakan tentang segala kemungkinan yang bakal mendatang 2 atau 3 hari lagi. Aku diarahkan berehat sekurang-kurangnya 3 bulan, sebelum boleh mengulangi semula procedure ini. Yang utama untuk mengumpul semula RM12 ribu. Aduh kalau boleh simpan sebulan seribu pun, paling awal tahun depan baru boleh mengulanginya semula. Lepas jumpa doktor kami ke kantin, untuk membeli roti dan kuih buat mengalas perut. Tetiba perut aku sakit sangat, so aku berehat depan ward kecemasan O&G tempat aku berjumpa doktor hari jumaat lepas untuk menungggu my hubby mengambil kereta.

Disaat mukaku berkerut menahan kesakitan, tetiba aku terlihat seorang perempuan China yang aku rasa aku kenal. Hmm.. Dr. Ong Embriologist tuh. Dia pun tanya aku buat apa disitu. Aku cakaplah tunggu my hubby lepas jumpa Prof. Aku yakin dia ingat aku pernah jadi pesakit dia, cuma mungkin dia lupa kes yang mana. Aku pun cakap, tak jadilah doktor. Kan dulu doktor dan Prof yang masukkan 4 embrio, isnin lepas Prof nampak jadi 3, tapi hari jumaat lepas dah habis semua. Baru kejab Prof konfirmkan. Dan Dr Ong dgn sikap ramahnya bagi aku nasihat yang panjang lebar. Tak apa, jangan sedih, mungkin embrio tuh kurang baik. Rahim kita tahu untuk reject embrio mana yang elok atau tidak. Jangan sedih2, hidup mesti happy, pemakanan kena jaga, kena makanan yang baik dan berkhasiat. Bukan saja awak, tapi suami pun sama. Kita nak hasilkan telur dan sperm yang sihat. Ok yer, jangan sedih2.

Tidak lama kemudian, my hubby pun datang, tergetar2 aku masuk dalam kereta. Lepas makan 1/2 buku roti aku pun menelan ubat tahan sakit yang baru doktor bagi. Tak sanggup nak tunggu sampai kerumah dah, sebab memang betul2 sakit. Sampai dirumah, tetiba aku terasa ada benda yang agak besar keluar. Bila aku lihat, memang jelas bukannya darah, tapi lebih kurang macam daging, sepanjang kira-kira 2 inci, sebesar ibu jariku. Itulah agaknya anakku yang belum sempat sempurna terbentuk.

My hubby kata tak apa, kita kumpul duit dan cuba lagi. Insya-Allah, selagi umurku belum mencecah 40, masih ada waktu lagi..

Kisah Rawatan-rawatan Awal

Tajuk Berita Harian Metro hari nih, “Ibu sudah Insaf” menceritakan tentang kekesalan seorang ibu yang terlanjur hingga melahirkan seorang bayi. Syukur Alhamdulillah, bayi itu diserahkan kepada keluarga angkat dan tidak dibuang seperti mana sesetengah kes yang kerap kita baca didada akhbar.

Membaca kisah seperti ini menginsafkan aku, betapa setiap orang ada dugaannya yang tersendiri. Bagi orang yang tidak inginkan anak, senang sahaja Allah beri, sebagai ujian kepada mereka. Manakala bagi orang yang terlalu menginginkan, macam aku, terlalu banyak dugaan yang ditempoh untuk mendapatkannya.

Aku berkahwin pada 31/3/2001. Pada tahun pertama, kami tidak kisah langsung pasal anak, ingat nak honeymoon puas-puas dulu. Bila dah nak masuk 2 tahun, kami mula sedar, macam ada masalah jer. Rakan sepejabatku mencadangkan doktor yang pernah merawatnya dulu lalu kami pun pergi ke Klinik Dr Hamid Arshat, di Bukit Damansara, seorang pakar perbidanan dan sakit puan yang cukup terkenal. Pemeriksaan awal, doktor menyatakan kami suami isteri tiada sebarang masalah.

Selepas pemeriksaan awal itu, aku diarahkan membuat HSG atau bahasa mudahnya X-ray dalam perut dan rahim, hendak lihat kalau2 ada saluran yang tersumbat. HSG dibuat di sebuah klinik di Kuala Lumpur, dengan bayaran RM125. Beberapa hari selepas menjalani rawatan, kami menyambut Ulang Tahun ke 2 perkahwinan dengan Honey Moon di Bukit Fraser. Satu tempat yang cukup sejuk dan tenang, dan berharap agar kepulangan kami nanti menjanjikan sesuatu yang mengembirakan. Malangnya harapan kami terkechiwa.

Selepas itu, doktor mencadangkan kami menjalani pula rawatan yang dinamakan IUI. Bayaran untuk rawatan ini adalah sebanyak RM550, tidak termasuk ubat2 yang perlu kami suami isteri ambil 2 minggu sebelum rawatan itu. Sekali lagi harapan kami musnah. Genap setahun, awal tahun 2004, sekali lagi kami mengulangi rawatan IUI. Sekali lagi lebih kurang RM700 terbang melayang, dan harapan tinggal harapan.

Agak kecewa, my hubby mencadangkan aku berehat dahulu buat seketika. Pertengahan bulan puasa tahun 2005, aku diserang sakit perut yang maha dahsyat, dan menurut Dato Dr. Harun dari Pusat Pakar Damansara, perlu dibedah untuk membuang appendix. Pembedahan secara Laparoscopic dilakukan bagi mengeluarkan lebihan yang telah membengkak dihujung ususku itu. Pembedahan yang pada asalnya dijadualkan sejam, tetiba jer mengambil masa 3 jam. Ketika itulah doktor mendapati adanya cyst dalam perut aku. Dalam istilah perubatan, keadaan ini dinamakan Endometriosis, salah satu punca utama kemandulan. (Sesuatu yang gagal dikesan semasa di klinik Dr Hamid Arshat dulu, sebab aku tiada sebarang simptom yang ketara menunjukkan aku mengidap penyakit tersebut).

Ada hikmahnya rupanya aku banyak tinggal puasa yang tahun itu, dan terpaksa beraya berdua jer di KL. Masa raya tuh baru 2 minggu lepas pembedahan, tak berani balik mana2 kampung, takut ada sebarang komplikasi. Setelah rawatan appendix aku selesai, doktor yang merawat aku mencadangkan supaya aku berjumpa dengan Gyne aku untuk rawatan lanjut bagi penyakit Endometriosis tersebut.

Mulanya kami bercadang untuk berjumpa dengan Datuk Dr. Hamid Arshat semula, tapi memandangkan aku sekarang bekerja dengan badan-badan berkanun, mungkin syarikat aku boleh mengeluarkan GL, jika membuat rawatan di Hospital Kerajaan. Kebetulan, aku telah beberapa kali berjumpa dengan Dr. Harlina Halizah bt Siraj seorang pensyarah dan doktor di HUKM yang kerap datang memberi ceramah di surau syarikatku pada hari Jumaat. Nasihat perubatan percuma yang diberi, jemputlah ke HUKM dan di sana kami ada ramai pakar yang Insya-Allah dapat membantu.

Awal tahun 2006, kami ke klinik yang paling dekat dengan rumah, untuk mendapatkan surat rujukan bagi mendapatkan rawatan di HUKM. Doktor tu pun cakap, “Kalau kes macam you all nih better jumpa Prof Zainul, dia memang pakar, dia tuh Senior I, Dr Harlina pun Ok jugak, tapi dia tuh muda lagi, dia tuh junior I”. La semua doktor nih saling kenal mengenali rupanya.

So bermulalah lawatan ke HUKM. Mulanya punyalah tak tahu di mana, sampai kena beli peta di Stesyen Minyak Shell. Lepas rawatan awal, buat pap smear, ujian itu dan ini, kami di refer ker Medically Assited Unit (MAC) di HUKM. Selepas itu, aku di refer pula ke Pusat Pakar UKM di Tingkat 7. Ini adalah “Private Section” untuk HUKM tersebut. Di ketiga-tiga bahagian tuh, sebenarnya aku jumpa dengan orang yang sama jer, Prof Dr. Zainul Razi bin Rashid. Bezanya cumalah jumlah RM yang perlu dikeluarkan.

Di sini, bermula dari bulan Jun 2006- Nov 2006, aku perlu mengambil suntikan Zoledex setiap bulan dan setiap suntikan berharga hampir RM400. Rawatan ini bertujuan untuk mengecutkan rahimku supaya tiada lagi lebihan darah yang keluar diluar rahim dan memenuhi perutku. Selama 6 bulan tuh, aku ibarat perempuan yang telah monopouse. Seronoknya tiada period, so aku boleh berpuasa penuh. Negetifnya, badanku, memang sentiasa panas. Bila badan sudah panas, mood dan hati pun memang cepat jer panas. Aku memang ‘tabik spring’ pada suami aku yang cukup sabar melayan setiap karenah aku selama 6 bulan yang cukup menyeksakan ini.

Setelah selesai rawatan Zoledex selama 6 bulan ini, aku diarahkan tunggu hingga aku datang period kali ke 2, barulah rawatan selanjutnya boleh dilakukan. Ikuti sambunganya di dalam “Cerita ICSI”.

Temujanji pertama

Hari ini, aku dijadualkan berjumpa Prof. Doktor di Pusat Pakar, pukul 11 pagi. My hubby datang ke office lebih kurang pukul 10.40, then terus ke HUKM. Sampai di sana, kami ke MAC unit untuk mengambil laporan dari Embriologist terlebih dahulu. Malangnya embrologist belum sampai, so kami di arahkan untuk register di tingkat 7 terlebih dahulu, then datang semula ke MAC 1/2 jam kemudian.

Lepas register, kami ke cafe. My hubby makan Nasik Lemak Antarabangsa Kampung Baru yang ada cawangan di HUKM tuh, tapi aku tak lalu makan. Hati berdebar2 menanti keputusan yang akan diumumkan. Lepas makan, dah pukul 11.45, kami ke MAC semula. Tidak lama kemudian, kertas sehelai yang penuh makna itupun diserahkan kepada kami, dengan amanat, satu untuk diberikan kepada doktor, satu untuk simpanan peribadi.

Kembali semula ke tingkat 7. Pukul 12.15 baru dipanggil masuk untuk berjumpa doktor. Doktor tanya beberapa soalan, yang kalau jawapannya ‘Ya’ bermakna aku tidak mengandung. Selepas berpuas hati, doktor pun scan. Ish tingginya katil nih, rupa2nya kaki aku yang dah menggeletar. Doktor kata ikut sini ada 3 yang nampak jelas. Doktor cuba pusing2 lagi scanner tuh, tetap nampak 3 juga. My hubby dah mengucap syukur dan minta doktor print kan gambar tuh. Lepas tuh, kembali ke meja, doktor bagi nasihat yang perlu, jenis2 ubat yang wajib dimakan dan kepentingannya dan setkan next appoiment. Untuk mengesahkannya bilangan kandungan aku, perlu di ambil darah. Doktor kata, ikut kiraan, baby aku berumur 5 minggu hari nih.

Gambar yang di print oleh doktor (koleksi peribadi)

Selepas aku kembali dari lab, my hubby telah menyelesaikan pasal bil dan telah mengambil ubat. Aku minta ‘time sleep’ untuk aku dan my hubby. Tetiba jer kerani di kaunter tuh tanya, akak ker yang buat IVF dapat kembar 3. hah.. dah heboh satu pusat.. Sure nurse yang keluar dari bilik doktor tadi dah maklumkan pada kawan2 dia. Aku pun jawap sambil tunjuk pada my hubby.. Tengoklah tuh, senyum sampai ke telinga. Betullah tuh.

Belum pernah aku melihat my hubby macam tuh punya happy. Kalau boleh dia maklumkan pada seluruh dunia. Mau jer gambar scan tuh di hantar ke KLFM kalau tidak aku menegahnya.

Sepanjang perjalanan ke office aku, kami terlalu gembira. My hubby kata awal2 dulu Doktor ada cakap, setakat nih HUKM belum pernah lagi dapat kembar 3, hospital lain dah banyaklah. Mungkin anak2 kami akan jadi kembar 3 pertama HUKM. Tapi aku merupakan orang yang 57 mendapat rawatan di MAC di tahun 2007 ni.

My hubby memang dah niat nak belanja officemate dia 2 biji kek secret recipies. Aku pula tak tahu nak belanja apa pada officemate. Sampai di office pergi Pertama Kompleks, ingat nak borong goreng pisang dekat2 KFC tuh Rm10. Tetiba jer nampak org yang jual sambil masak bahulu. Hmm bahulu panas2.. Biasa ku beli RM3 15 biji. So kali nih aku beli 100 biji, Rm24, 2 tuperware. Masuk office aku menjerit, bahulu2.. untuk semua sbb saya ada good news.

Seorang kawan lelaki tanya apa good news tuh, tapi aku tak gamak nak cakap. Bila seorang kakak yang cukup memahami bertanya, mcm mana, aku buat buat isyarat 3, tetiba jer air mata aku berderai. Dia pun memeluk aku, Syukur.. dah lama sangat korang menanti, inilah berkat kesabaran korang.

Then baru aku call mak, e-mail abang dan sedara mara yang terdekat dengan aku.

Cerita ICSI

4-8 March 2007 – Aku berkursus diLangkawi. Semua juruadit termasuk Pengarah pun berkursus sama. Sambil berkursus, ramai juga yang mengambil kesempatan untuk bershopping, kecuali aku. Aku cuma beli beberapa jenis coklat, yang cukup untuk makan sendiri sahaja, sbbnya aku nak berjimat.

9/3/2007- Bercuti sbb still penat balik dari Langkawi. Tapi aku pergi juga ke ke HUKM untuk membeli ubat. Memang aku tau harga ubat tuh mahal. Sekali tengok kertas tuh

RM3120.00 untuk ubat selama 8 hari. Sabo jer lah, menggeletar tangan mengeluarkan kad kredit tuh. Dan semua ubat tuh terus di masukkan ke dalam peti sejuk.

18/3/2007 – Hari pertama period. Kena di rumah Jun, di Putrajaya. Balik rumah, mlm tuh buat pertama kalinya perut aku disuntik oleh my hubby dengan ubat yang dinamakan Puregon, menggunakan sejenis jarum khas yang dinamakan Puregon Pen. Setiap suntikan adalah sebanyak 300 iu dan berharga RM390.00.

26/3/2007 – Hari ke 9 period, bermakna telah 8 kali disuntik dan semua bekalan ubat telah habis. Pergi ke HUKM untuk scan telur. Lepas scan, kena ambil ubat tuh lagi, dan ditambah dengan satu jenis ubat lagi yang dinamakan Orgalutron. Setiap satu suntikan Orgalutron ini berharga RM150.

28/3/2007 – Sekali lagi scan di HUKM. Kali ini aku dibagitau yang telur aku ada sebanyak 19 biji. Aku dikehendaki menjalani procedure mengeluarkan telur atau ringkasnya OR pada hari sabtu 31/3/2007, yang juga merupakan hari ulangtahun ke 6 perkahwinan aku.

29/3/2007 – Hari yang paling kalut. 2 hari lagi hendak menjalani procedure ini, aku baru dibertahu bahawa Syarikat aku tidak menbayar untuk rawatan IVF/ICSI. Kalau IUI, buatlah berapa kali pun boleh buat tuntutan perubatan. Terduduk sekejab aku. Mula2 my hubby dah give up. Tapi kami berbincang balik. Jengok2 dlm semua akuan simpanan termasuk Tabung Haji. Adalah sikit walaupun tak cukup, tawakal jer lah. Pukul 6.30 pergi ke Klinik Khalil dekat rumah untuk suntikan Puregon dan Orgulatron yang terakhir. Oleh kerana kena suntik tepat pukul 6.30 so pergilah ke klinik tuh sebab my hubby tersekat dalam jem. Pukul 10 pula pergi ke Klinik dekat2 Batu Caves, klinik 24 jam, melayu yang terhampir, untuk disuntik dengan 100 IU HCG pula.

30/3/2007 – Tiada lagi sebarang suntikan. Bermula dari pukul 12. tgh mlm, mula berpuasa untuk procedur esok pagi.

31/3/2007 – Pukul 7.30 dah masuk ward di Pusat Pakar, UKM, Tingkat 7. Lepas bertukar uniform berwarna ungu, nurse datang pasang jarum dan masukkan ubat sikit. Pukul 9, aku ditolak ke Unit MAC, sebab procedure tuh sepatutnya pukul 9.30. Tapi Doktor pun datang pukul 10.30. Lepas tuh bila masuk dalam bilik tuh, yang aku ingat, nurse tuh cakap, kalau mengantuk tidurlah. Nurse tuh tambah 2 picagari lagi ubat kepada jarum ditangan aku. Dan memang aku tidur, tak tahu apa yang berlaku. Mcm dengar2 juga Doktor dan Nurse bercakap2 tapi aku lebih selesa melayan ngantukku. Pukul berapa tah, seorang nurse tuh kejutkan aku, dan pimpin aku ke bilik sebelah, dimana ada ada 4 katil untuk berehat lagi. Tengah sedap bermimpi aku dikejutkan oleh 2 orang attendent yang sudah bersiap sedia dengan kerusi roda untuk menghantar aku semula ke Tingkat 7. Pukul 2.30, aku dibenarkan keluar, selepas semua bayaran untuk rawatan, ward dan ubat telah dijelaskan. Perut aku sakitnya Ya Rabbi. Agaknya org lepas keguguran mcm nih lah sakitnya kut.

3/4/2007 – Pukul 9.30 dah sampai HUKM, walaupun janjinya pukul 10.30. Pukul 11 baru aku dipanggil untuk tukar uniform warna ungu. Lepas tuh aku menunggu lagi di bilik yang ada 4 katil tuh. Pukul 11.45 aku diarahkan ke bilik procedure. Embriologist tuh cakap, duduk dulu, nanti kita pilih embrio mana yang nak dimasukkan. Then my hubby pun dipanggil untuk berdiri di pintu. Kami semua di tayangkan dengan 8 embrio yang mcm kelopak bunga. Dan Embrologist tuh mengatakan dari 8 tuh, yang paling baik 4 sahaja. Biasa kita masukkan 3 jer, tapi kalau masuk 3, yang satu nih membazir pulak. Nak bekukan pun takut tak berbaloi, so masukkan semua 4 yang terbaik. Kami ikut jer apa yang Embrologist dan Prof Dok. tuh cakap yang terbaik. Pukul 12 tepat procedur tuh selesai. Nurse tuh kata berehat disini sampai pukul 2. Pukul 12.30 embrologist duduk sebelah katil aku dan bercerita dan bagi nasihat apa2 yang patut, dan jawap segala pertanyaan aku. Last sekali, sebelum beredar baru dia cakap, saya Dr Ong Embriologist.

Ini lah rupa bentuk 8 Embryo yang ditunjukkan kepada kami, dimana 4 daripadanya telah dimasukkan ke dalam rahimku. (Gambar dari laman baiboo minggu ke 3)

Pukul 2, aku dibawa balik ke bilik sebelah. Selepas bersalin semula kepada pakaianku, kami mengambil ubat dan menjelaskan segala bayaran. Lepas tuh boleh pulang. Secara ringkas bayaran untuk ubat dan procedure ICSI yang telah aku jalani adalah seperti berikut :

Item
RM/Perunit
Unit diperlukan
Jumlah RM
Puregon (Ubat)
390
12
4,680.00
Orgalutron (Ubat)
150
4
600.00
HCG (Ubat)
35
8
280.00
Dupaston (Ubat)
25
4
100.00
Cuinone (Ubat)
20
20
400.00
Deposit IVF
1,000.00
Oocyte Retvieval
2,500.00
Ward
199.50
Lab Services (weekend)
750.00
Embryo Tranfer
1,500.00
Jumlah keseluruhan
12,009.50

Hmm RM12 ribu lebih jer ;). Patutlah ramai yang mohon dari Tengku Azizan Fertility Fund (TAFF). Tapi teringat apa Prof tuh cakap masa mula2 dulu, untunglah kalau Syarikat sanggup bayar, tapi sebab zuriat kita, seelok2nya kita bayar sendiri. Nampaknya memang kena bayar sendiri juga akhirnya.

3- 6 April 2007 – Aku diberi MC untuk berehat dirumah. Yang utamanya pinggang aku benar2 sakit, tak boleh duduk lama dan tak boleh membongkok. 2 minggu aku kena solat duduk. Tapi hari rabu 4/4/2007 tuh aku keluar juga, ke Tabung Haji untuk mengosongkan semua RM dalam akaun tersebut. Dan di pindahkan ke Bank Islam, senang nak keluarkan cek/tranfer bagi membayar segala hutang kad kredit. Selepas semua procedure tersebut selesai, aku cuma perlu makan ubat dan juga di suntik dengan HCG setiap hari selasa dan Jumaat selama 2 minggu. Selain daripada itu, hanya berserah dan berdoa semoga segala usaha yang telah dilakukan mendatangkan hasil.

Untuk maklumat lanjut tentang rawatan kesuburan sila ke http://www.fertilityjourney.com.my/

Alih Bahasa
Archives
Networkedblog
Semakin hari semakin sayang
Daisypath Anniversary tickers
Live Traffic Feed